Ketogeniczna dieta dla seniora

Jaka może być dobra dieta dla seniora? W ostatnim czasie wiele słyszy się bowiem o diecie ketogenicznej. Jednak czy jest to na pewno dobry pomysł, jeśli chodzi o osoby starsze? A może w tym wieku lepiej jej unikać?
dieta dla seniora

Dieta dla seniora, czyli jak zachować zdrowie?

Ogólnie nasz styl życia może wpłynąć na to, jakim zdrowiem będziemy się cieszyć w podeszłym wieku. Wiemy bowiem, że nie da się zatrzymać starzenia. Dlatego konieczna może być też dieta dla seniora. I to skonstruowana tak, by niczego nie zabrakło w tym czasie organizmowi. Jednak czy dieta ketogeniczna może być dobrym rozwiązaniem? Okazało się, że może.

Dieta dla seniora, czyli czego potrzebuje starsza osoba?

W każdym wieku powinniśmy dbać o zróżnicowaną dietę, w której nie brakuje żadnych składników. Jednak osoby starsze mają nieco inne zapotrzebowanie niż np. dzieci. Sprawdźmy zatem, jak wygląda zapotrzebowanie takich osób.

  • Energia

W tym wieku dieta dla seniora może być mniej kaloryczna. Osoby starsze mają wolniejszą przemianę materii i zużywają mniej energii. Przeważnie mówi się, że mężczyźni w tym wieku potrzebują 2400 kcal, a kobiety 2000 kcal.

  • Węglowodany

W normalnej diecie nie powinny przekraczać 45-60% wszystkich kalorii. W keto nie przekraczają 10%.

  • Białko

Zapotrzebowanie na białko u seniora wynosi 10-15% wszystkich kalorii.

  • Tłuszcze

Przeważnie ich ilość wynosi 25-35%, a w przypadku diety keto 70%.

  • Witaminy

Przede wszystkim trzeba zadbać o większą ilość witamin C, B i D.

  • Minerały

Szczególnie istotne jest spożywanie 800-1200 mg wapnia dziennie, żelaza 8mg, a cynku 12-15mg.

Ketogeniczna dieta dla seniora – zalety

Okazuje się, że korzystanie z diety ketogenicznej może nieść ze sobą wiele pozytywnych efektów. Taka dieta dla seniora sprawia, że:

  • Można łatwiej stracić na wadze – w podeszłym wieku jest to szczególnie trudne. A odpowiednia waga może poprawić zdrowie i przedłużyć życie.
  • Zmniejsza się ryzyko chorób serca – według badań zmniejsza się nawet o 23%.
  • Zwiększa się ilość energii – na początku może występować pewne osłabienie, ale potem zwiększa się koncentracja i energia na cały dzień.
  • Utrzymuje się dobra masa mięśniowa
  • Może wpłynąć dobrze na choroby neurodegenracyjne – zmniejsza wolne rodniki, które mogą przyspieszać degradację psychiczna i neuronalną. Do tego zapobiega chorobie Alzheimera i innym chorobom psychicznym.
Zobacz też:  Jak powinien wyglądać styl życia osoby starszej

Ketogeniczna dieta dla seniora – wady

Pojawia się jednak pytania, czy taka dieta dla seniora ma jakieś wady. Okazuje się jednak, że mogą one występować. Chodzi tutaj np. o:

  • Trudności w utrzymaniu diety – szczególnie dla osób, które często spożywały węglowodany pod różną postacią
  • Skutki uboczne – okazuje się, że mogą wystąpić pewne skutki uboczne, ale powinny zniknąć do kilku tygodni. Są to: bezsenność, skurcze mięśni, nieprzyjemny oddech, zmęczenie, zaparcia, zmęczenie.
  • Niedobory składników odżywczych – większość witamin i minerałów znajdziemy w owocach i warzywach. Dlatego dieta keto powinna być dogadana z dietetykiem, by niczego nie brakowało. Przeważnie niedobory dotyczą: witaminy C, B, D, żelaza i cynku. A są one najważniejsze w przypadku starszych osób.

Keto dieta dla seniora – czy warto ją stosować?

Zatem czy keto dieta dla seniora jest na pewno odpowiednia dla osób starszych? Zdecydowanie tak. Starzenie jest naturalnym proces i w związku z nich może dojść do wielu problemów zdrowotnych. Dzięki zastosowaniu diety keto można uniknąć niejednej choroby, która jest związana z tym wiekiem.

Warto jednak przed podjęciem decyzji o takiej zmianie w żywieniu skonsultować się z lekarzem i dietetykiem. Szczególnie jest to ważne w przypadku osób, które mają już jakieś choroby czy schorzenia.

Jeśli zaś chodzi o skutki uboczne, to nie powinny występować, jeśli zmniejszanie ilości węglowodanów w diecie będzie następować powoli i stopniowo. Dzięki temu organizm ma czas, by się przyzwyczaić do zmian.

Dieta ketogeniczna nie jest jednak wskazana w przypadku takich chorób jak: stany zapalne, niewydolność nerek, zaburzenia odżywiania, problemy z tarczycą czy choroby trzustki.

Więcej informacji o diecie ketogenicznej tutaj: https://ketomierz.pl/

Podobne Tematy:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Związane stanowiska