Emerytura matczyna – ile wynosi w roku 2022?

Emerytura matczyna - ile wynosi w roku 2022?

Polski rząd planuje wprowadzić pierwszą w historii powszechną emeryturę macierzyńską dla obcokrajowców od marca 2019 roku. W ramach programu rodzice, którzy przebywają legalnie za granicą, ale mają w Polsce centrum interesów osobistych, będą mogli ubiegać się o świadczenia dodatkowe. Świadczenia te nie będą wymagały zezwolenia na pobyt stały i będą dostępne dla beneficjentów od marca 2019 roku. Emerytura macierzyńska jest częścią programu socjalnego “Mama 4+”, jednego z najpopularniejszych sztandarowych programów obecnego prawicowo-konserwatywnego rządu. Jest to jedno z wielu świadczeń w ramach sztandarowych programów społecznych rządu – programu “Dobry start”, programu “Mieszkanie na start” i programu Rodzina 500+.

Wpływ macierzyństwa na płace

Wpływ urlopu macierzyńskiego na płace jest w dużej mierze nieznany. Istnieją jednak pewne dowody sugerujące, że dłuższy czas, który kobieta spędza z noworodkiem, wiąże się z lepszym rozwojem dziecka. Na przykład badania Dahl et al. (2005) pokazują, że wydłużenie płatnego urlopu z 18 do 35 tygodni zmniejsza ryzyko przedwczesnego zakończenia nauki w szkole średniej i poprawia zarobki kobiet o około 5 procent. Co więcej, korzyści były najbardziej zauważalne w przypadku matek, które korzystały z niewielkiej ilości urlopów bezpłatnych.

Okresowi urlopu macierzyńskiego zwykle towarzyszy podwyżka wynagrodzenia. Jednak wysokość tej podwyżki jest różna. Ogólnie rzecz biorąc, rząd ustala ustawową minimalną kwotę pieniędzy, którą kobieta powinna otrzymać przed rozpoczęciem urlopu macierzyńskiego. Nazywa się to Statutory Maternity Pay (ustawowy zasiłek macierzyński). Jest to minimalna kwota pieniędzy, do której kobieta ma prawo w ciągu pierwszych 39 tygodni urlopu macierzyńskiego. W rezultacie faktyczna kwota, jaką kobieta otrzymuje podczas urlopu macierzyńskiego, zależy od pracodawcy i długości ciąży.

Oprócz obliczenia obniżenia zarobków matki, w tym badaniu uwzględniono również wiek, w którym urodziła ona swoje pierwsze dziecko. Wiek, w którym urodziła pierwsze dziecko, determinuje stopień różnicy w zarobkach, ale wyniki są spójne we wszystkich państwach członkowskich UE. Różnica jest jeszcze większa w przypadku kobiet, które mają dwoje lub więcej dzieci. Dane te powinny pomóc kobietom w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących wpływu urlopu macierzyńskiego na ich zarobki.

Innym kluczowym czynnikiem wpływającym na zarobki kobiety jest kontynuacja opłacania składek emerytalnych przez pracodawcę. Statutory Maternity Pay wymaga, by pracodawca płacił składki na program emerytalny podczas urlopu macierzyńskiego. Jeśli pracownica nadal pracuje podczas ostatnich trzynastu tygodni urlopu macierzyńskiego, wpłata ta zostanie wyrównana wstecz. Wynagrodzenie pracownika musi być kontynuowane, a jego składki emerytalne zostaną wyrównane. Poziom składek pracodawcy jest oparty na jej wynagrodzeniu sprzed macierzyństwa.

Wpływ macierzyństwa na intencje dotyczące przejścia na emeryturę

Wpływ macierzyństwa na intencje związane z przejściem na emeryturę został oszacowany dla siedmiu krajów Europy, a wyniki przedstawiono w Tabeli 2. Pierwsza kolumna przedstawia szacunki dla wszystkich krajów. W drugiej kolumnie zawężono próbę do Belgii i Hiszpanii. System FWW jest klasyfikowany jako wysoki lub niski, jeśli wartość FWW przekracza osiem pełnych tygodni pracy. Trzecia kolumna zawiera szacunki oparte na danych dla Niemiec, Austrii i Danii. Próg oddzielający system wysokiej FWW od systemu niskiej FWW został ustalony na dwanaście miesięcy.

Osoby, które wypełniły kwestionariusz historii życia, podały liczbę i szczegóły wszystkich płatnych prac wykonywanych przez ponad sześć miesięcy. Dodatkowo kobiety zostały zapytane, czy przestały pracować, kiedy urodziło się każde dziecko. Dane te posłużyły do skonstruowania panelu urlopów macierzyńskich. Wyniki były podobne w różnych krajach, ale zauważono różnice między krajami. W związku z tym wpływ macierzyństwa na intencje związane z przejściem na emeryturę nie był duży. Wyniki wskazują jednak na potencjalny wpływ macierzyństwa na plany emerytalne.

Co więcej, urlop macierzyński może mieć pośredni wpływ na zdrowie psychiczne matki. Korzystanie z urlopu macierzyńskiego może zmniejszyć ryzyko wystąpienia depresji i innych problemów psychicznych w czasie porodu i w starszym wieku. Dodatkowo badania wykazały, że kobiety, które biorą urlop macierzyński po urodzeniu dziecka, są mniej narażone na problemy małżeńskie i psychiatryczne w późniejszym życiu. Wreszcie, polityka urlopów macierzyńskich może wpływać na prawdopodobieństwo przejścia na emeryturę i zatrudnienia, a także na zarobki w ciągu całego życia. Wyniki te są szczególnie istotne, ponieważ sugerują, że polityka urlopów macierzyńskich może pozytywnie wpływać na zdrowie psychiczne kobiet w długim okresie.

Świadczenia emerytalne z tytułu opieki nad dzieckiem zwiększają dochody matek na starość

Proponowane reformy emerytalne będą miały negatywny wpływ na LFP matek małych dzieci, choć nie wszystkie z nich zostaną nimi dotknięte. Na przykład w przypadku kobiet z dziećmi w wieku 0-14 lat ich LFP zmniejszy się o 1% do 2% rocznie, osiągając maksimum około 2000 roku. Te reformy emerytalne zmniejszyłyby LFP córek aż o 4,2% w stosunku do poziomu wyjściowego. Jednak kobiety w tej grupie demograficznej prawdopodobnie nie doświadczyłyby takiej redukcji.

Zobacz też:  Czy zasiłek opiekuńczy wlicza się do emerytury? kalkulator zasiłku opiekuńczego.

Badania te nie dotyczą jednak tego, czy świadczenia emerytalne z tytułu opieki nad dzieckiem są korzyścią netto dla bezrobotnych matek. Wyniki tych badań sugerują, że zapewnienie opieki nad dzieckiem może poprawić uprawnienia do emerytury dla matek, które są bezrobotne. Jednak takie efekty byłyby niewielkie, gdyby matki były bezrobotne. Niniejsze badanie jest pierwszym, które podejmuje tę kwestię. Co więcej, wyniki sugerują, że reformy emerytalne mogą mieć negatywne konsekwencje dla zatrudnienia matek z małymi dziećmi.

W latach 20. ubiegłego wieku prawie każdy stan miał ustawę o emeryturach dla matek i wdów. Prawo to było popularnym wyborem dla matek o niskich dochodach. Wzmocniło ono jeszcze bardziej potrzebę dobroczynności w opiece nad dziećmi. Jednak prawo to było skuteczne tylko wtedy, gdy towarzyszyło mu ustawodawstwo poprawiające dostęp do opieki nad dziećmi. Rząd powinien wdrożyć następujące działania, by poprawić dostęp do opieki nad dziećmi i wspierać pracujące matki. A więc, Kongresie, sprawmy, by tak się stało!

Świadczenia emerytalne z tytułu opieki nad dzieckiem są wielką zachętą dla rodziców do wzięcia wolnego czasu w pracy, by wychowywać swoje dzieci. Jeśli dziecko urodziło się po 2013 roku, rodzice mogą skorzystać z dodatkowych składek na emeryturę kapitałową. Dodatkowe składki są wpłacane na konto w drugim filarze. Korzyści płynące z emerytury z tytułu opieki nad dzieckiem są ogromne! Ale jaki jest haczyk? Jeśli rodzice nie chcą wpłacać dodatkowych składek, ich dzieci nie będą kwalifikowały się do dodatkowych świadczeń.

Adekwatność emerytur kobiet w ubezpieczeniach społecznych

Ruch na rzecz matczynych emerytur rozpoczął się pod koniec XIX wieku, w czasie Ery Postępu, kiedy to powszechny był aktywizm społeczny i reformy polityczne. Reformatorzy podkreślali znaczenie utrzymania rodziny, mimo powszechnego przekonania, że biedne rodziny powinny być rozbite i umieszczone w instytucjach, a dzieci powinny być wychowywane tak, by doceniały wartości klasy średniej. Ruch ten starał się zaradzić tym problemom, zapewniając dochód samotnym matkom i zmniejszając różnice między płciami w miejscu pracy.

Chociaż życie kobiet znacznie się zmieniło od czasu 19 Poprawki, adekwatność świadczeń socjalnych dla matek nie nadąża za zmieniającym się społeczeństwem. Na przykład kobiety pracują teraz poza domem, ponad połowa małżeństw kończy się rozwodem, a coraz więcej dzieci wychowuje się w rodzinach niepełnych. Zmiany te wymagają dostosowania zasad Zabezpieczenia Społecznego tak, by odzwierciedlały te trendy. Na przykład kobiety nie będą otrzymywać wyższych świadczeń dla wdów, jeśli ich mężowie zarabiają więcej niż połowę dochodów gospodarstwa domowego.

Mimo że udział kobiet w rynku pracy jest często mniejszy niż mężczyzn, nadal są one w znacznym stopniu niedoreprezentowane w systemach ubezpieczeń społecznych i zazwyczaj zarabiają niższe pensje. Z tego powodu polityka emerytalna historycznie koncentrowała się na wieku, w którym kobiety muszą przejść na emeryturę i uwzględniała w swoich obliczeniach takie czynniki jak poziom wykształcenia. Czynniki te są równoważone przez fakt, że kobiety wciąż są dominującą siłą w pracach domowych i wychowywaniu dzieci oraz mają mniej środków finansowych na emeryturę.

Adekwatność świadczeń socjalnych dla kobiet będących matkami jest tematem debat od dziesięcioleci. Różne badania wykazały, że związek między emeryturami a zarobkami nie jest prosty. Adekwatność emerytur kobiet w systemie zabezpieczenia społecznego dla matek zależy od takich czynników, jak sposób obliczania emerytury i cechy, jakie posiada każda z matek. Na przykład Neels et al. (2018) porównali emerytury z ubezpieczenia społecznego kobiet z Belgii z emeryturami migrantów zagranicznych.

Jedną z ważnych kwestii w reformie emerytalnej jest to, czy uwzględnić kredyty opiekuńcze dla matek. Mimo że kobiety rzadziej niż mężczyźni otrzymują emerytury zapewniane przez pracodawcę, nadal w dużym stopniu polegają na tych świadczeniach, kiedy osiągną wiek emerytalny. Świadczenia te są korygowane o inflację i wystarczają na całe życie. W 2018 roku 48% starszych niezamężnych kobiet zależało od świadczeń z ubezpieczenia społecznego, które stanowiły 90% lub więcej ich dochodów. W sumie, Social Security pomogło wydobyć z ubóstwa ponad osiem milionów kobiet.


Podobne Tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Związane stanowiska