dieta na cholesterol
Porady

Dieta na cholesterol – jakich produktów unikać, a co warto włączyć do diety?

Żyjemy w czasach, w których mamy nieograniczony dostęp do niezliczonej ilości przetworzonych produktów spożywczych. Prowadzimy niezdrowy tryb życia, nie przywiązujemy uwagi do zbilansowanej diety i nie podejmujemy dodatkowej aktywności fizycznej w ciągu dnia. To skutkuje, między innymi podwyższonym cholesterolem. Jak z tym walczyć? Zacznij od zmiany nawyków żywieniowych! Poznaj zasady diety na cholesterol!

Aby odsłuchać artykuł, kliknij poniżej:

Siedzący tryb życia i nieodpowiednia dieta to główne czynniki powodujące powstawanie szeregu chorób cywilizacyjnych. Powszechnym problemem jest między innymi podwyższony poziom cholesterolu, co z kolei może powodować wiele chorób układu krążenia. Do niebezpiecznego podwyższenia się poziomu cholesterolu w organizmie przyczynia się przede wszystkim nieodpowiednie żywienie. Jaka jest dieta na wysoki cholesterol? Jak obniżyć jego poziom? Jakie są produkty obniżające cholesterol, a które wręcz przeciwnie, powodują jego podwyższenie? Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedź w dalszej części artykułu. 

Czym jest cholesterol?

Być może wydaje ci się, że cholesterol jest zły. Jednak ta substancja sama w sobie nie jest szkodliwa. Dopiero jego nadmiar może prowadzić do wielu groźnych chorób. Cholesterol jest substancją lipidową, która pełni w twoim organizmie wiele bardzo ważnych funkcji. Przede wszystkim cholesterol bierze udział w produkcji niektórych hormonów i witaminy D, jest też bardzo ważny dla pracy mózgu. Jon niezbędny w twoim organizmie. 

Zobacz też:
Wniosek o emeryturę – kiedy i gdzie go złożyć? Jak ubiegać się o świadczenie emerytalne?

Co podnosi cholesterol?

Jeśli nie dbasz o siebie i nie odżywiasz się prawidłowo, w twoim organizmie może dojść do nagromadzenia cholesterolu. Może on odkładać się w ścianach naczyń krwionośnych, co z kolei zakłóca pracę serca i może nawet doprowadzić do zawału. Wysoki poziom cholesterolu w organizmie, który utrzymuje się przez długi czas, może prowadzić do powstania także innych groźnych dla ciebie chorób związanych z układem krążenia takich jak: 

Zaskakujący może być fakt, że około 70% dorosłych Polaków ma podwyższony cholesterol. Zdecydowanie warto lepiej zadbać o swoje zdrowie i to, co spożywamy na co dzień. 

Dieta na cholesterol + badania, czyli sposób na zdrowsze życie

Wprowadzenie diety na obniżenie cholesterolu to bardzo prosty sposób na zredukowanie ryzyka zawału i innych chorób zagrażających życiu. Warto wykonywać regularne badania, które pozwolą ocenić, w jakim stanie jest twój organizm. Dzięki takiej diagnostyce można bardzo szybko reagować i na przykład zastosować dietę na obniżenie cholesterolu. 

Podwyższony poziom cholesterolu jest jednym z głównych czynników zwiększających ryzyko wystąpienia miażdżycy, choroby wieńcowej, zawałów i udarów. Na szczęście, jest czynnikiem, który można modyfikować. W praktyce oznacza to, że zmianą sposobu żywienia i wprowadzeniem diety na cholesterol można to ryzyko zmniejszyć. 

Na czym polega dieta cholesterolowa?

Jeśli chcesz zadbać o odpowiedni poziom cholesterolu w twoim organizmie, możesz zastosować dietę cholesterolową. Jednak w najpierw warto wyeliminować kilka produktów, które spożywane w nadmiarze, zdecydowanie wpływają na podniesienie się poziomu cholesterolu. 

Zobacz też:
Uniwersytet Trzeciego Wieku – nauka bez ograniczeń. Jak zapisać się na studia trzeciego wieku?

Wykluczenie używek i tłuszczów nasyconych na obniżenie cholesterolu

Pierwszym krokiem, jeśli chodzi o zmianę stylu życia, powinno być wyeliminowanie ze swojej codzienności wszelkich używek, które negatywnie wpływają na funkcjonowanie organizmu i ogólne samopoczucie. Do takich używek zalicza się:

  • papierosy;
  • alkohol;
  • niezdrowe produkty, bogate w tłuszcze nasycone.

Czy brak aktywności fizycznej podnosi cholesterol?

Brak aktywności fizycznej w wielu przypadkach idzie w parze z wysokim cholesterolem. Zamiast unikać sportu, zacznij powoli wprowadzać zdrowe nawyki, takie jak chociażby codzienny spacer. Nie zapominaj też o diecie na cholesterol, piciu odpowiedniej ilości wody, wysypianiu się czy redukcji stresu. 

Dieta na wysoki cholesterol – czego unikać?

Pora dowiedzieć się, jakich produktów trzeba unikać w diecie cholesterolowej i czego nie spożywać w nadmiernych ilościach przy podwyższonym cholesterolu. Co podnosi cholesterol? Przede wszystkim będą to:

  • tłuste mięsa i wędliny;
  • przetworzone mięso, takie jak parówki;
  • tłuste sery i nabiał;
  • masło;
  • olej palmowy. 

Warto podkreślić, że olej palmowy jest w większości sklepowych słodyczy, ciastach, słonych przekąskach, przetworzonej żywności i daniach fast food, których spożywanie z pewnością nie wpłynie pozytywnie na twoje zdrowie. 

Co robić, jeśli dieta na wysoki cholesterol nie pomaga?

Ostatnią deską ratunku, gdy wprowadzenie zdrowej diety na cholesterol nie przynosi efektów, jest zastosowanie leczenia farmakologicznego. Jednak wszystko musi odbywać się pod ścisłą kontrolą lekarza. Nie podejmuj żadnych działań na własną rękę i podejmij odpowiednie leczenie, aby cieszyć się dobrym zdrowiem i długim życiem.

Zobacz też:
Sanatorium z ZUS – jak otrzymać skierowanie na leczenie uzdrowiskowe?

Dieta na cholesterol, co jeść?

Obniżenie cholesterolu powinno być twoim priorytetem, jeśli wyniki badań nie wyszły prawidłowo. Jak to zrobić? Wiesz już, co podnosi cholesterol i jakich artykułów powinieneś unikać. W takim razie czas dowiedzieć się, jak powinna wyglądać dieta na obniżenie cholesterolu.

Jakie są produkty obniżające cholesterol? 

Jeśli chcesz obniżyć poziom cholesterolu, przede wszystkim powinieneś włączyć do swojej diety cholesterolowej:

  • oleje roślinne,n. rzepakowy;
  • tłuste ryby;
  • orzechy;
  • produkty bogate w błonnik, czyli warzywa, owoce i produkty pełnoziarniste.

Dieta śródziemnomorska dietą cud na zbyd wysoki cholesterol? 

Zdecydowanie dieta śródziemnomorska jest świetną propozycją dla osób, które mają wysoki poziom cholesterolu. To łatwa, zdrowa i bardzo smaczna dieta. Według jej zasad, unikasz produktów wysokoprzetworzonych, wybierasz świeże ryby i owoce morza, spożywasz duże ilości warzyw. 

Przepisy kulinarne dla osób z wysokim cholesterolem

Możesz wykorzystać także gotowe przepisy kulinarne dla osób z wysokim cholesterolem. Przedstawiamy ci jedną z propozycji na pyszny obiad. Łosoś z mlekiem kokosowym w sosie ze szpinakiem i suszonymi pomidorami to jedno z dań, które bogate jest w wartościowe dla twojego organizmu składniki odżywcze. Jak przyrządzić tą pyszną potrawę? Oto przepis:

  1. na patelni podsmaż szpinak z przyprawami i suszonymi pomidorami;
  2. dodaj łososia;
  3. zalej wszystko mlekiem kokosowym;
  4. całość podduś pod przykryciem i gotowe!

 Proste i pyszne danie. Dieta na obniżenie cholesterolu nie musi być nudna i niesmaczna. 

Troska o zdrowie i wprowadzanie do swojej codzienności zdrowych nawyków to klucz do dobrego samopoczucia i długiego życia. Właśnie dlatego powinieneś regularnie wykonywać podstawowe badania, a wyniki konsultować z lekarzem. Niezależnie od tego, czy poziom cholesterolu w twoim organizmie jest podwyższony, możesz profilaktycznie wprowadzić dobre nawyki do swojego życia. Postaw na zbilansowaną dietę na cholesterol, która dostarczy ci wszystkich niezbędnych składników odżywczych, unikaj przetworzonej żywności, pij dużo wody, wysypiaj się, unikaj stresu i zadbaj o aktywność fizyczną na co dzień!

Zobacz też:
Opieka paliatywna – na czym polega i kiedy jest koniecznością?
Posted by
Justyna Jakubczyk

Trenerka personalna, zainteresowana tematyką zdrowia osób młodych i seniorów. Ma świadomość, że troska o własny organizm to klucz do dobrego samopoczucia w każdym wieku. Tą wiedzą chce dzielić się z innymi. Rodzina i zdrowie to najważniejsze wartości w jej życiu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *